Wednesday, March 12, 2014

Jangan burukkan nama 'Cabaran'



Orang kata kita kene cabar diri kita.. sebab apa?

supaya satu hari nanti kita matang takpun nanti kita survive dalam kehidupan realiti yang sesux ni.

apa konsep cabaran kau orang ni sebenarnya?

kalau cabar diri kita dengan apa yang kita tak suka buat, berbaloi ke? contoh macam kau suka menyanyi tapi kau cabar diri kau buat kerja elektronik which kau tak suka then end up kau tak lama pun boleh handle bende tu. bila kau quit orang keliling kau cakap kau ni tak leh ada cabaran sikit.. asik-asik quit.

perlu ke cabar diri kita dengan apa yang kita tak suka? bagi aku boleh je kau cabar diri kau dengan apa yang kau suka.. contoh kau suka meniaga buku di bazaar so kau teruskan then ada satu cabaran datang di mana sale kau sikit ja haritu walaupun kau dah bukak booth seharian dalam kepanasan. tapi end up nya kau akan masih tersenyum sebab kau suka apa yang kau buat, walaupun sale kurang tapi kau mampu buat dan tak cepat mengalah.

kita tak tau macam mana orang tu rasa sampaila kita lalui apa yang dia rasa.

bila si A ni dapat lepas cabaran D, kau kagum. tapi bila si B ni tak lepas cabaran D, kau kutuk.
kau tau ke apa sebenar-benarnya si A dan si B ni rasa? then simply kau judge, ntah pape B ni.. cabaran camni pun takleh handle. Katakanlah kalau turunnya cabaran E, then B buat better than A. camne plak? kau nak kutuk si A pulak?


Lantak la orang nak kata aku apa.. aku tau hidup aku. buat apa aku nak terlampau stress sampai binasa life aku? banyak lagi pilihan lain aku boleh buat takpun aku create pilihan tu.


ni selagi aku boleh hadap aku hadap. aku pun ada limit aku.